اشتراک گذاری
ورود منتفدین
3️⃣ ریش تراشی بزرگ / The Big Shave 1968

منتقد : محمد علیایی     (مشاهده پروفایل)



3️⃣ ریش تراشی بزرگ / The Big Shave 1968

معرفی فیلم


"ریش تراشی بزرگ"

زمان: 6 دقیقه / ژانر: کوتاه، درام، ترسناک / کشور سازنده: آمریکا

آی ام دی بی: 7.1/10 از ۴,٠۴٠ رای

کارگردان: Martin Scorsese / ستارگان: Peter Bernuth

خلاصه داستان: مردی در حال اصلاح صورتش زخمهای زیادی بر می دارد...



دانلود فیلم

DVDRip / حجم : 21.86 MB / رزولوشن: 532x400 / زمان : 5:35


دانلود با لینک مستقیم



نقد فیلم

✍️ محمد علیایی

 ریش تراشی بزرگ قرار است بیانی باشد نمادین و احیانا اعتراضی ، از جنگ ویتنام و حاوی این پیام که این جنگ همانند یک خودزنی و یک خودکشی است و ... - از همان پیام ها و معناهایی که چندان وارد به بیان و درکشان نیستم ! - . 

اما کاری که واقعا اسکورسیزی می کند چیست ؟ 

او یک مقدمه چینی خوب دارد ؛ چندین نمای دلهره آور با ریتمی تند از یک دستشویی میگیرد که قرار است "مکان" اصلاح باشد . این ریتم تند ، و نماهای مختلف به خودی خود از آن دستشویی محیطی دهشتناک می سازد و بدین گونه مکان را به محیط ارتقا میدهد . او اما از ساختن فضا ناتوان است . چرایش را در ادامه خواهم گفت . 

پس از این معرفی که ما را به دیدن ادامه فیلم مشتاق تر می کند ؛  شخصیت اصلی بی هویت و بی پرداخت قصه ـ که میتوانست هر کس باشد ـ وارد می شود . هم چنان ریتم سریع است و پر تنش . او اقدام به برداشتن تیغ اصلاح می کند و صورت خود را اصلاح می کند . فیلم ساز با تهدیدآمیز کردن این اصلاح ؛ زمان را کش می دهد و ما را از آن بیشتر می ترساند . هر نمایی که از صورت میگیرد ، ما را بیشتر می ترساند و ما دم به دم منتظر بریدن تیغ می شویم و از طرفی به شدت حس انزجار از آن اصلاح را پیدا می کنیم . در ادامه این اصلاح کردن ، خونی شدن صورت شخصیت اصلی را به دنبال دارد و این روند را اسکورسیزی ، پله به پله به تصویر می کشد ؛ از اولین زخم شروع می کند و در آخر صورت پر خون او را می گیرد . 

اسکورسیزی به شدت در ایجاد دلهره موفق است ؛ البته انتخاب موسیقی به این شدت نامرتبط از این حس می کاهد ، اما قدرت تصویر و ریتم به اندازه ای هست که هم چنان دلهره را ایجاد کند .  

اما نکته ای که وجود دارد این است که در فیلم ابدا چیزی از ویتنام حس نمی شود . هیج نکته ای که بتوان از روی خود فیلم و بدون خواندن " تفاسیر "ی که از آن شده ، شباهت و ارجاعات فیلم به ویتنام را فهمید وجود ندارد ، و به همین علت عملا منطق فیلم زیر سوال می رود . فیلم باید خود بگوید ؛ نه آنکه از بیرون به آن معنا الصاق شود . 

به نظرم چیزی که در این فیلم به کار می رود ، نمی تواند نمادی ایجاد کند از جنگ ویتنام . اولا که شخصیت عملا روی هواست و ما این مازوخیست بودنش را متوجه نمیشویم و این روی هوا بودن شخصیت ، فضاسازی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و مانع از ارتقای محیط به فضا می شود ـ میدانیم که فضا با شخصیت شکل میگیرد و معنا می یابد - . نکته دوم اینکه به نظرم خود فیلم نمی تواند جداگانه روی پایش بایستد و به جز ایجاد دلهره ، کار دیگری نمی کند و ما را وارد جهان فیلم نمی کند که ما را به یک ادراک حسی دچار کند . از همین رو که فیلم قائم به ذات نیست ، نمی تواند ما را به بیرون ارجاع دهد و معنای بیرونی بسازد چرا که از درون مشکل دارد.









از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید خوشحالیم .ما سعی نموده ایم در این سایت به بررسی و نقد فیلم های روز دنیا و سینمای ایران بپردازیم که شما عزیزان می توانید با ما در تماس باشید .



ستاره ها ملاک خوبی و بدی آثار نیست. فقط نقد است که فیلمها را ارزیابی می کند.

ارسال بررسی


برو بالا
0px
نقد و بررسی