اشتراک گذاری
ورود منتفدین
2️⃣ Whos That Knocking at My Door 1967

منتقد : محمد علیایی     (مشاهده پروفایل)



2️⃣ Whos That Knocking at My Door 1967

معرفی فیلم

((هیچ کسی درِ خانه او را نمی زند !))

زمان : 90 دقیقه / ژانر : درام، عاشقانه / کشور سازنده : آمریکا

آی ام دی بی: 6.8/10 از ۵,۵٣٣ رای

کارگردان: Martin Scorsese 

ستارگان: Harvey Keitel, Zina Bethune, Anne Collette

خلاصه داستان: "جی.آر" یک ایتالیایی آمریکایی عادی است که در خیابانها نیویورک سرگردان شده.او با دختری آشنا شده و تصمیم به ازدواج با او می گیرد اما وقتی متوجه می شود یکبار به او تجاوز شده نمی تواند این اتفاق را بپذیرد...



دانلود فیلم

DVDRip / حجم: 700.2 MB / رزولوشن : 576x320 / زمان : 1:29:46


دانلود با لینک مستقیم                   دانلود زیرنویس




نقد فیلم

✍️محمد علیایی

 جی.آر به کلیسا می رود و بابت گناهانش طلب استغفار میکند . در این بین دوربین چند نما از پیکره های مسیح و مریم و حواریون میگیرد و میانشان چند پلان از حوادث مهم سراسر فیلم پخش می شود ؛ تا به یک جا جلو می رود و در نهایت به عقب باز می گردد و به اوایل فیلم می رسد ، جاییکه در یک نمای لانگ شات از بالا ، جی.آر را در حال صحبت با رفیقش میبینیم . اسامی فیلم بر صفحه نقش می بندد و ما حیران و ذل زده به تصویر ، می مانیم که این دیگر چه مزخرفی بود ؟ به راستی اگر فیلم در همان نمای لانگ شات اول فیلم که در آخر فیلم باز تکرار می شود ، تمام می شد ؛ چه اتفاق خاصی می افتاد ؟! رابطه آن دختر بی نام و نشان - و بی پرداخت در شخصیت - با جی.آر بالاخره چه شد ؟ چه نقش خاصی داشت اصلا ؟ جی.آر اصلا که بود ؟ فیلم تمام شده و هیچ جوابی حتی برای "چه" داستان نداریم ؛ "چگونه" و پرداختش که بماند ! 

بگذارید اگر هنوز فیلم را ندیده اید ، یک راهنمایی کنم برای دریافت آن چه که می خواسته فیلم ساز بگوید ـ و البته نتوانسته ـ تا شاید در حین تماشای فیلم ، کم تر عصبانی شوید ( البته اگر پس از خواندن این نوشته از دیدن فیلم منصرف نشده باشید ) : 

فیلم راجع به جی.آر است . او با دختری آشنا می شود و متوجه می شود که "باکره " نیست و از او دلیل این ماجرا را میخواهد . دختر می گوید که به او تجاوز شده . جی.آر این دلیل را نمی پذیرد و اورا ترک می کند . پس از ترک ، به همراه دوستانش چند " روسپی " را به خانه اش می آورد . پس از آن ، او از کرده ی خود پشیمان می شود و به پیش دختر باز میگردد و به او می گوید که او را بخشیده ، دختر این حرف جی.آر را پس می زند و آزرده می شود . بحث میان جی.آر و دختر ناخواسته بالا می گیرد و جی.آر دختر را "فاحشه" خطاب می کند و با این حرف ، عملا رابطه آن ها تمام می شود و در نهایت به کلیسا می رود و از مریم " باکره " تقاضای بخشش می کند . این بازی ها با کلماتِ فاحشه و باکره و روسپی در فیلم واقعا مضحک جلوه می کنند . جی.آر واقعا به دنبال چیست ؟ چرا تقاضای باکرگی یک دختر را دارد اما عملا با روسپی ها هم بستر می شود ؟ خود او فاحشه نیست ؟ 

در ابتدا دختر برای او نقش مریم باکره را دارد و در انتها برایش مریم مجدلیه می شود ! به دنبال این گونه تفاسیر خارج فیلم و بی ربط به فیلم نیستم اما واقعا میتوان با این تفاسیر خیلی ها را فریفت . همینجا این صحبت های مضحک را که البته معلوم است فیلم ساز بدجوری با آن ها حال میکرده ، تمام میکنم و به آنچه که فیلم ساز می گوید ، می پردازم . 

فیلم قرار است توضیحی باشد بر چگونگی این رابطه . بنابراین اجازه دهید به بررسی جداگانه هر بخش این رابطه بپردازم و باهم بینیم که چرا این فیلم یک فاجعه "هرزه انگارانه" است : 

((آشنایی))

پس از گذشت حدود ده دقیقه از فیلم که البته هنوز هیچ اتفاقی درش نیفتاده و اگر از فیلم حذفشان کنیم ، هیچ اتفاق خاصی برای فیلم نمیفتد ـ البته ممکن است کمی از بدبودنش بکاهد ! - ، شاهد این هستیم که جی.آر با دختری آشنا می شود . این آشنایی در ابتدا معلوم نیست یک یادآوری است یا یک رویا . این ابهام که این واقعه بخشی از واقعیت است یا بخشی از یک رویا ، نه از بلدی فیلم ساز ، بلکه برآمده از نابلدی فیلم ساز و آشفتگی فیلم است : 

جی.آر در جایی - رستوران یا یک بار - نشسته است و در حال فکر است . دوربین مدیوم او را میگیرد ، انگار که دارد کسی را نگاه میکند . کات به دختر که انگار جی.آر را نگاه میکند و میخندد . کات به جی.آر که حالا انگار او به دختر نگاه میکند.  کات به یک نمای دونفره از آن ها . حالا می فهمیم که لااقل جی.آر کسی را نگاه نمیکرده . جی.آر با دختر حرف میزند و سپس کات به نمای تک نفره ی جی.آر که دارد فکر میکند.  ناگهان نگاهش به جایی می افتد . کات به دختر . انگار این نما ، pov جی.آر است و او دارد دختر را دید می زند . کات به جی.آر حالا نه در آن رستوران یا بار بلکه نشسته بر نمیکتی و یک بسته به دست ! او جایی را نگاه میکند . حالا حدس می زنیم که آن نمای pov ، برای این یکی جی.آر است نه آن یکی جی.آر ! دوربین کمی روی جی.آر می ایستد و آرام از او دور می شود ؛ حالا می بینیم که او کنار دختر نشسته ! پس آن نمای pov برای که بود ؟ از جواب می مانیم . هضم این مسائل برایمان دشوار می شود و به جای آنکه خود فیلم را نگاه کنیم و احیانا اندکی " حس " ؛ داریم فکر میکنیم که بالاخره الان این ها خیال پردازی های جی.آر هستند ، فلاش بک هستند ، pov کدام هستند ، اصلا چه کوفتی هستند ! بگذریم ! 

سر صحبت جی.آر با دختر باز می شود . هر دو راجع به جان وین و وسترن و ... صحبت میکنند و راجع به مجله ای که دختر در حال خواندنش است . در این بین دوربین به این ور و آن ور می رود و یک بار نمای تک نفره ی دختر را میگیرد ، یک بار از بالا میگیرد و یک بار هم کلوزآپ ! انگار [Forwarded from محمد علیایی]

فیلم ساز هر نمایی دم دستش آمده گذاشته ، بی آنکه منطق آن سکانس ها را درک کند . در این بین دیزالوهای مضحکی هم میزند که عملا هم ریتم فیلم را تحت تاثیر خود میدهد و هم ما را از فیلم دور میکند . 

پس از این صحبت ها ، ناگهان کات می شود به جی.آر نشسته در رستوران که ناگهان کسی به او میزند و او را از خیالاتش خارج میکند . اما نکته ای که هنوز نفهمیده ایم - و فهم آن کمک فراوانی به رسیدن به ادراک حسی میکند - آن است که بالاخره این صحنه ها فلاش بک بودند یا رویا ! 

((هرزه ی ریوبراوو))

نیمی از فیلم گذشته و رابطه جی.آر و دختر خوب است . هر دو عاشق یکدیگرند و طبق معمول در حال صحبت پیرامون فیلم هستند . آن ها راجع به ریوبراووی هاکس صحبت میکنند (اسکورسیزی که بدجوری شیفته سینماست ، درصدد آن است که به هر قیمتی که شده ، سر صحبت میان فیلم های مورد علاقه اش در فیلم باز شود و چه فیلمی بهتر از ریوبراوو ؟!) ، و به آن زن معروف در فیلم می رسند . جی.آر می گوید که او یک هرزه بوده و هاکس به عمد از او در فیلم استفاده کرده . ناگهان کات به یک روسپی که انگار جی.آر رویای هم خوابی با او را دارد ! او با آن روسپی و یک روسپی دیگر هم بستر می شود ! چه شد ؟ چرا جی.آر هوس روسپی بازی کرد ؟ رابطه اش با دختر که خوب به نظر می رسید ! از دختر سیر شده ؟ واقعا نمیدانم ! ای کاش اسکورسیزی این اشارات بی ربطش به فیلم های مورد علاقه اش را در فیلم نمی آورد ! 

پس از آن سکانس رویایی هم خوابی با روسپی ها ، کات می شود به جی.آر و دختر که هنوز در حال صحبت پیرامون ریوبراوو اند . جی.ار میگوید : میدونی به نظرم یک هرزه قطعا باکره نیست و تو نمیتوانی باهاش ازدواج کنی ! 

دوربین در این جا لانگ شات است. صحبتشان که تمام می شود ناگهان یک کات داریم به دختر ! معنی این کات چیست ؟ غیر از این است که این دختر یک هرزه است ؟ به نظر می رسد که بله ، لااقل به نظر آقای اسکورسیزی که بله ! و این با معنای بدتری برداشت می شود ـ که واقعا نمیدانم منظور اسکورسیزی بوده یا نه ، اما به هر حال جزو محتوای فیلم است ـ که هر دختر ازدواج نکرده ای که باکره نیست ، هرزه است ! 

((تجاوز))

برسیم به سکانس مهم افشای باکره نبودن دختر ، که شروعی است برای سرد شدن رابطه جی.آر با او : 

دختر شمع مقدس را روشن میکند و بر روی میز میگذارد . جی.آر از او میخواهد که شمع را بردارد . پس از کمی صحبت های حاشیه ای ، دختر تصمیم میگیرد رازی را به جی.آر بگوید . پس از کمی تعلل بالاخره حرف اصلیش را میزند و از رابطه پیشین خود با یک مرد میگوید و این که یک شب ، آن دو به همراه یکدیگر در حال رفتن به جنگل بوده اند که پسر به او تجاوز میکند و باکرگی او را میگیرد . اسکورسیزی از سویی صحنه تجاوز را به تصویر میکشد و گهگاهی نیز به جی.آر کات میکند و تصورات او را نشانمان میدهد . حالا میدانیم که دختر در این ماجرا کاره ای نبوده ، اما جی.آر نمی پذیرد و دختر را ترک میکند . 

خب بالاخره چه شد ؟ دختر هرزه است یا نه ؟ اسکورسیزی به گونه ای حرف خود را نقض می کند ! شاید هم نه ! شاید باز هم تایید این حرف است که به هر حال هر که باکره نیست هرزه است ؛ و حالا هم که دختر باکره نیست ... خواسته و ناخواسته اش هم اهمیتی ندارد ! 

((بالاخره چه کسی در خانه او را می زد ؟))

در ابتدا ، اسم فیلم ، " من ابتدا صدا میزنم " بوده و بعدها هم به نام " دختران رقاصه را بیاورید " نیز معروف بوده ، اما در نهایت ، نام فیلم " چه کسی در خانه من را می زند " شده که به هر حال هیچ کدام اسم های بدرد بخوری برای فیلم نیستند . فیلم به قدری آشفته است - از مضمونش بگیرید تا فرم و محتوایش - که هر اسم دیگری نیز باز بدردش نخواهد خورد . 

باید در آخر کار ، و در وصف این فیلم - و نامش - گفت که درِ این فیلم را باز نکنید ! هیچ کس - و هیچ چیز - پشتش نیست .









از اینکه سایت ما را انتخاب نموده اید خوشحالیم .ما سعی نموده ایم در این سایت به بررسی و نقد فیلم های روز دنیا و سینمای ایران بپردازیم که شما عزیزان می توانید با ما در تماس باشید .



ستاره ها ملاک خوبی و بدی آثار نیست. فقط نقد است که فیلمها را ارزیابی می کند.

ارسال بررسی


برو بالا
0px
نقد و بررسی